Ådne er jeg, og jeg reiser på utveksling til USA skoleåret 12/13 til Seattle, Washington med organisasjonen AFS. Prøver å ta året tellende som 2. klasse medier og kommunikasjon

søndag 9. september 2012

De første skoledagene


Så, på tirsdag var jeg for første gang på skolen på orienterings-dag, eller "Raider" day, som maskoten heter. Det ble masse informasjon, fikk tatt bilde av, og fikk en guidet tur rundt om skolen! Jeg fikk ikke alle fagene jeg ville ha, men det rådgiveren klarte å sette sammen var mer en bra nok! Så dette er fagene jeg skal ha, som jeg håper skolen i Norge godkjenner:

Pre-calculus
Advanced Photography
Yearbook staff
U.S. History
Digital Journalism
AP Language Arts (engelsk)
Kommer også til å ta radio som et fag i 2. semesteret som erstatter journalism. Det som er kult er at jeg for da være med å produsere radio som sendes over Seattle, og som også har fått flere priser for beste studentradio i hele landet! I journalism får vi vært med på å produsere skole-avisens nettside, og det er første gang det har blitt gjort. I Photography kommer vi til å jobbe med lyssetting, studio-foto, og film-foto…!

Nathan Hale, eller NHHS, dette er vest-siden

Så, Onsdag var første skoledag, fant faktisk ut hvor jeg skulle være uten problemer, er en stor skole, men ikke super-size, så det er ikke så vanskelig å finne fram. Fikk også møte nye folk, alle er veldig hyggelig, og spør mange, og rare spørsmål om Norge… Har fått standard-spørsmålene, "er Norge i Europa?", og "er det isbjørner i gatene?", fikk også et veldig sært spørsmål fra en annen utvekslingsstudent, "er du hvit?"…! Alle klassene er ganske bra, og liker lærerne! Journalisme-læreren "teacher Ted", er over gjennomsnittet interessert i Norge. Han kan masse forskjellige ord og uttrykk, og syntes det er kjempeartig å ha en norsk student i klassen hans. Det jeg har opplevd er at hver gang noen skal til å rope opp navnet mitt, stopper de opp og sier "mhmm….. eeeehhhh", da vet jeg at de har kommet til meg… Og siden "Ådne" er litt utfordrene for amerikanere å si, har flere bestemt seg for å kalle meg Audi…

På Torsdag fikk jeg endelig startet på cross-country laget! Alle på laget er utrolig koselige og støttene. Selvsagt måtte jeg starte på den Torsdagen de hadde "time trials", der vi løp 3,2 km på tid… Var utrolig hardt, spesielt med tanke på at jeg nesten ikke har hatt noe som helst trening denne sommeren…! Ble også invitert til lagets "sleepover", så vennskap i laget er virkelig en stor prioritet her! 

Uansett, Lørdag var awesome! Sto opp i 11-tiden, så dro vi til Century Link Field, der vi så Seattle Sounders spille mot Chivas USA i fotball. Fotball er nesten større enn Amerikansk fotball her, iallefall like stort! Stadion er gigantisk, plass til 67 000 tror jeg noen sa. Sounders vant, 2-1, drit-artig når Seattle scorer, hele stadion blir ville, og det kommer masse fyrverkerier, og hele pakka! 

Century Link Field


Utpå kvelden dro vi til en av lag-ledernes hus, for "the sleepover". På kvelden spilte vi ping-pong, basketball, spiste pizza, og spilte "Slender Man", som jeg tror mange vet hva er… Se for deg en gjeng med 30 stykker i et svart-mørkt rom, med full lyd på, plutselig dukker Slender-Man opp. 30 stykk med bakoversveis sier jeg bare…! Kvelden var artig, og fikk sove litt på det harde gulvet på natta også, før verts-faren min kom å henta meg i 10-tiden.

I dag dro jeg og v-mor til "farmes-market". Byen har ett market hver dag i forskjellige bydeler. De selger for det meste frukt der genen har blitt tuklet til, som bla. donut-pære, og plomme-aprikos… De selger også kettle-corn, som er popkorn, bare mye søtere og har en litt annen form på seg. De smaker bedre enn vanlig popkorn etter min mening! Jaja, mer enn dette burde jeg ikke presse inn i 1 innlegg. 

Forrest Lake Farmes Market

Me pratast!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar