Ådne er jeg, og jeg reiser på utveksling til USA skoleåret 12/13 til Seattle, Washington med organisasjonen AFS. Prøver å ta året tellende som 2. klasse medier og kommunikasjon

lørdag 11. august 2012

De første dagene til nå

Så, hvor starter jeg, mhm… Vi kan starte på tirsdag den 7.

Tirsdag 7. AUG: Denne dagen gikk stort sett til siste finish på pakkinga, tilbringe tid sammen med familien, og såklart venner! Kan jo fortelle litt om vertsfamilien; fikk bekreftelse fra AFS om vertsfamilie dagen før fristen for utsatt avreise, så man kan si jeg var ganske heldig! "Familien" består av 1 vertsfar, that's it. Han bor i Seattle i staten Washington (en by på ca. 600 000, men om man regner med områdene rundt byen bor det mange fler, nærmere 2,5 mill).

Onsdag 8. AUG: En laaang dag! Dro til flyplassen så vi var der 11:30, skulle ikke møte opp før 12:30, så vi stakk en tur innom McDonald's (må jo forbrede meg). Det var trist å si hade til familien! Flyet gikk først til Keflavik i Island, så videre til Seattle. Vi var fremme i Seattle 18:00 PST (Pacific Standard Time), så jeg var ganske sliten siden min biologiske klokke var fortsatt 03:00 på natten. Ved bagasje-båndet sto det noen i røde AFS t-skjorter, + vertsfar, var hyggelig å få møte ham med en gang. Jeg, han og en annen dansk student, dro ganske raskt, først innom "The Red Mill" en burger-kjede i Seattle, også rett til leiligheten jeg skal tilbringe skoleåret i! Koselig, fin, og liten.

Torsdag 9. AUG: Dette var dag 1 av ankomstorienteringen, vi ble kjent med de andre studentene hos en venn avvertsfaren min, da gikk vi bla. ned til en park, og videre ned til stranden ved "Lake Washington". De AFS frivillige, sa at det ikke var lurt å bade siden det er "freezing cold", men vannet var minst 22 grader, not cold at all… Vi fikk så en liten opplæring av de frivillige om hvordan vi bruker buss-systemet. Med bussen dro vi så "downtown", der vi dro på en "Scavenger hunt", der vi skulle lete etter kjente turist-mål i Seattle, bla. "The original starbucks", "The Hammering man", "Space Needle" og "Seattle Center". Etter dette dro vi tilbake til vennen til vertsfaren min, der vi spiste en gryterett kalt Chili.



The Original Starbucks

The Gum Wall


Seattle skyline, bildet er tatt fra Queen Anne, et nabolag like ved sentrum


Stranda mot havet, vannet her er iskaldt

En av fontenene i Seattle center (mange som prøver å løpe opp til den store kula og ta på den, uten å bli våt!)

Fredag 10. AUG: I dag har vi vært igjen hos vennen til vertsfaren min, i dag fylte vi ut en del papirer, bla. om helse osv. Vi dro også til en annen park, der vi gikk gjennom AFS regler for ørtende gang, så dro vi igjen til stranden ved Washington Lake. I kveld dro jeg, vertsfaren min, og den danske studenten, til en utendørs kino, til en film kalt "The Wizard of Oz", den fra 1939. Mange har sikkert sett den, ganske kjedelig i grund, men Amerikanerne ler av den like høyt hver gang… Nå har nordmenn like rar humor som Amerikanerne da!

Jaja, neste innlegg her vil nok bli om en liten uke,
Nodde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar